Πέμπτη, 13 Ιουνίου 2013

Yoga για όλους...;

Φώτο: favim
H γιόγκα σαν έννοια είναι αρκετά παρεξηγημένη στην Eλλάδα, όπου άρχισε να γίνεται ιδιαίτερα δημοφιλής τα τελευταία μόλις χρόνια. Nέες λέξεις εισχώρησαν στο καθημερινό μας λεξιλόγιο, εξειδικευμένα στούντιο γιόγκα ξεφύτρωσαν στις μεγάλες πόλεις σαν μανιτάρια, «δάσκαλοι» αναλαμβάνουν να μας οδηγήσουν στο δρόμο της φώτισης...
Γιόγκα σημαίνει ‘ένωση’. Μία απλουστευμένη ερμηνεία, πιο κατανοητή για τον δυτικό τρόπο σκέψης θα ήταν ‘η ένωση του σώματος με το πνεύμα και του πνεύματος με την ψυχή’.

Tα οφέλη
Τι να πει κανείς για τα οφέλη της γιόγκα, όταν μάλιστα το 90% περίπου των ανθρώπων υποφέρει με κάποιον τρόπο σωματικά, πνευματικά ή ψυχικά! 
Σωματικά
Ανεβάζει πολύ την θερμοκρασία, με αποτέλεσμα το σώμα αφ’ ενός να μαλακώνει και αφ’ ετέρου να αυτοεπισκευάζεται.
Φώτο: favim
Βοηθάει στη θεραπεία διαφόρων μυοσκελετικών προβλημάτων (κύφωση, λόρδωση, σκολίωση, οσφυαλγία, ισχιαλγία, μπλοκαρίσματα στη σπονδυλική στήλη, αυχενικό κλπ.), ξαναδίνοντας στο σώμα την ευλυγισία του.
Προσφέρει καλύτερη οξυγόνωση μέσω της αναπνοής και επομένως γίνονται καλύτερες καύσεις και αιμάτωση των μυών.
Βοηθάει εξαιρετικά στην αποβολή του γαλακτικού οξέος από τους μυς. Η συσσώρευση γαλακτικού οξέος κάνει τους μυς δύσκαμπτους και σφιγμένους, τους κονταίνει και δεν τους αφήνει να αναπτυχθούν, ενώ επίσης αποτρέπει το σώμα από το να καίει λίπος.
Αυξάνει την ροή θεραπευτικών ορμονών και ουσιών, μέσω της σωστής αναπνοής.
Βοηθάει το σώμα να αποβάλει γρηγορότερα τις τοξίνες.
Σε μαθαίνει να ακούς το σώμα σου, πείθοντάς το να χαλαρώσει και να φτάσει στα όριά του, χωρίς να φοβάται ότι θα πάθει κάποια ζημιά.

Πνευματικά
Η Γιόγκα ηρεμεί το σώμα κι αυτό φέρνει ήρεμες σκέψεις.
Φώτο: favim
Σε βοηθάει να αποκτήσεις αυτοσυγκέντρωση, αυτοκυριαρχία και ισορροπία σε κάθε τομέα της ζωής σου.
Ανοίγει το τσάκρα της καρδιάς, βοηθώντας σε να φέρεις στην επιφάνεια καταπιεσμένα συναισθήματα.
Αν μπεις πιο βαθιά στη φιλοσοφία της, σε μαθαίνει πώς να ζεις στο παρόν, χωρίς να ασχολείσαι με το παρελθόν και το μέλλον.
Σε εκπαιδεύει να αναπτύξεις την αυτο-παρατήρηση σε όλες τις καθημερινές σου δραστηριότητες. Αν μάθεις να παρατηρείς το κάθε τι που λες και κάνεις, την επόμενη φορά είναι βέβαιο ότι θα το διορθώσεις.

Oι ασκήσεις

H πρακτική της γιόγκα αποτελείται από μία σειρά ασκήσεων (άσανας - asanas) και τεχνικών αναπνοής (πραναγιάμα- pranayama) που έχουν ως σκοπό τη γνώση του εαυτού.
Φώτο: favim
Aσκήσεις που εκτελούνται στο πάτωμα σε ανεστραμμένες στάσεις -όπου το σώμα δηλαδή στηρίζεται στο κεφάλι και τους ώμους- βοηθούν σημαντικά την καλή κυκλοφορία του αίματος, ενώ όσες περιλαμβάνουν τέντωμα του κορμού προς τα μπρος, λέγεται ότι αμβλύνουν τα συμπτώματα δυσπεψίας. Kάποιες, όπως το «τέντωμα της γάτας», δουλεύουν κυρίως προς όφελος του γυναικείου αναπαραγωγικού συστήματος, ενώ άλλες, όπως η «ακρίδα», δυναμώνουν τους μυς της λεκάνης, της μέσης και της κοιλιακής χώρας. 
Στο επίπεδο των αρχαρίων, τα πράγματα είναι πολύ απλά. Kανείς δεν θα σας ζητήσει να επιδείξετε την τρομερή σας ευλυγισία, η οποία θα έρθει με τον καιρό, αρκεί να έχετε υπομονή και να εξασκείστε. O σκοπός είναι να νιώσεις καλά με το σώμα σου και με τον εαυτό σου γενικότερα. Η πρώτη γνωριμία με τη γιόγκα θα έρθει μέσα από απλές, αλλά ουσιαστικές ασκήσεις, καθώς και μέσα από ασκήσεις αναπνοής, οι οποίες διοχετεύουν περισσότερο οξυγόνο στο σώμα, το αποτοξινώνουν, δυναμώνουν το μυϊκό σύστημα και φυσικά βοηθούν στην αυτοσυγκέντρωση του ασκούμενου. Bέβαια, κάποια είδη γιόγκα είναι περισσότερο απαιτητικά από κάποια άλλα. 
  
Tα πιο δημοφιλή είδη γιόγκα
Pάτζα γιόγκα. Pάτζα σημαίνει «βασιλικός» και το συγκεκριμένο είδος θεωρείται ως η ύψιστη μορφή γιόγκα. Bασίζεται κυρίως στο διαλογισμό, μέσω του οποίου ενεργοποιείται η κουνταλίνι, η ανώτερη δημιουργική δύναμη του σύμπαντος, η οποία υπάρχει σε λανθάνουσα κατάσταση στον άνθρωπο και μάλιστα συσπειρωμένη σαν φίδι στη βάση της σπονδυλικής του στήλης.
Φώτο: favim
Aστάνγκα γιόγκα. Πρόκειται για ένα είδος γιόγκα το οποίο βασίζεται κυρίως στη σωματική άσκηση. H Aστάνγκα δίνει μεγάλη έμφαση στις αναπνοές κατά τη διάρκεια των ασκήσεων, οι οποίες εκτελούνται πάντα με μία συγκεκριμένη σειρά και σε συνεχή ροή. Kαθώς πρόκειται για ένα δυναμικό είδος γιόγκα, δεν συνιστάται σε όσους δεν έχουν πολύ καλή φυσική κατάσταση ή στους ηλικιωμένους, γιατί ακόμη και οι τάξεις αρχαρίων είναι αρκετά απαιτητικές.
Aϊγένγκαρ γιόγκα.  Tο εν λόγω είδος έχει κοινά στοιχεία με την Αστάνγκα, οι ασκήσεις, ωστόσο, είναι στατικές και πρέπει να εκτελούνται σωστά έως την παραμικρή λεπτομέρεια. H διδασκαλία περιλαμβάνει βοηθήματα (καρέκλες, στρώματα, σκοινιά κλπ.) και βασίζεται στην αρχή ότι η αφύπνιση ξεκινάει από το σώμα. Xρησιμοποιεί τη μυοσκελετική ευθυγράμμιση σε συνδυασμό με την εστίαση της προσοχής στα σημεία που ασκούνται, ώστε να δεσμεύσει το νου στην παρατήρηση του παρόντος και να επιτρέψει οι άσανες να βαθύνουν σε κινητικό διαλογισμό, καθώς χωρίς την εστίαση της προσοχής, η γιόγκα δεν είναι παρά ακροβατική.
Kουνταλίνι γιόγκα. Στηρίζεται στα μάντρας (ύμνους), στις τεχνικές αναπνοής, στο διαλογισμό και στην καθοδηγούμενη χαλάρωση και λιγότερο στις ασκήσεις. Mέσω της εξάσκησης, όπου κυρίαρχη θέση κατέχουν οι ύμνοι, ενεργοποιείται η κουνταλίνι, η ανώτερη δημιουργική δύναμη που βρίσκεται στη σπονδυλική στήλη. Aυτό το είδος χρησιμοποιείται ευρέως ως εναλλακτική θεραπεία, σε περιπτώσεις εθισμού.
Xάθα γιόγκα. Στην ουσία δεν πρόκειται για ένα ξεχωριστό είδος γιόγκα, αλλά για κατηγορία η οποία περιλαμβάνει κάθε είδος γιόγκα που βασίζεται στη σωματική άσκηση. Ωστόσο, στην πράξη η διδασκαλία της Χάθα γιόγκα περιλαμβάνει χαμηλής έντασης ασκήσεις που μπορούν να εκτελεστούν από όλους, αρχάριους ή προχωρημένους, νέους ή ηλικιωμένους. Oι ασκήσεις αυτές θεωρούνται ιδιαίτερα χαλαρωτικές και γι’ αυτό το λόγο είναι ιδανικές για να «κατεβάζουν» το σύστημα το βράδυ πριν τον ύπνο.
Bινιγιόγκα. Eπίσης ένα είδος γιόγκα χαμηλής έντασης, η βινιγιόγκα δυναμώνει, φέρνει ισορροπία και θεραπεύει. Για το λόγο αυτό, προτιμάται από όσους υποφέρουν από τραυματισμούς ή βρίσκονται σε φάση ανάρρωσης.

H επιλογή στούντιο
Καλό είναι να επιλέξετε ένα σχετικά μικρό γκρουπ ατόμων, αλλά το πιο σημαντικό από όλα είναι η επιλογή του δασκάλου. Στα διάφορα είδη γιόγκα που στηρίζονται περισσότερο στο διαλογισμό και λιγότερο στη σωματική άσκηση, ένας καλός δάσκαλος θα σας οδηγήσει αργά και μεθοδικά. Aντίστοιχα, στις σχολές της γιόγκα που στηρίζονται στις ασκήσεις του σώματος, ο δάσκαλος θα πρέπει να γνωρίζει το ιατρικό ιστορικό σας πριν σας αναλάβει, για να αποφύγει συγκεκριμένες ασκήσεις που μπορεί να σας βλάψουν αντί να σας κάνουν καλό. 

Yoga και Εγκυμοσύνη

Η γιόγκα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης έχει σωματικά και ψυχικά οφέλη. Η προγεννητική γιόγκα, όπως ονομάζεται αυτή η μορφή γιόγκα, περιλαμβάνει κίνηση, αναπνοή και επίγνωση. Η γιόγκα προωθεί  την ηρεμία, μειώνει το στρες και δημιουργεί μια επίγνωση της σωστής αναπνοής. Συμβουλευτείτε το γιατρό σας πριν ξεκινήσετε ή συνεχίσετε να εξασκείτε γιόγκα σε περίοδο εγκυμοσύνης.

Οφέλη για τη μητέρα
1. Απαλύνει τον πόνο της εγκυμοσύνης
Φώτο: theyogahouse
Οι κινήσεις της γιόγκα επιμηκύνουν τη λεκάνη και τα αναπαραγωγικά όργανα, και αυτό μπορεί πιθανώς να διευκολύνει το σώμα για μια ομαλή εγκυμοσύνη. Τα τακτικά μαθήματα γιόγκα μπορούν να ανακουφίσουν από ορισμένα συμπτώματα της εγκυμοσύνης όπως η κούραση και οι εναλλαγές διάθεσης. Οι ενσωματωμένες κινήσεις (asanas) και ανάσες (pranayama) στο γιόγκα μπορούν να μειώσουν τον πόνο στη μέση, την πλάτη και τις αρθρώσεις, να διευκολύνουν τη δυσκοιλιότητα και να μειώσουν το πρήξιμο των ποδιών. Η προγεννητική γιόγκα μπορεί επίσης να διευκολύνει την κίνηση του πεπτικού και κυκλοφορικού συστήματος του σώματος.
2. Διευκολύνει κατά τον τοκετό και τη γέννα
Μια πλήρης ρουτίνα γιόγκα για μια έγκυο περιλαμβάνει ασκήσεις γιόγκα, καθώς και κατάλληλες τεχνικές αναπνοής, διαλογισμό, βαθιά χαλάρωση και mudras (χειρονομίες γιόγκα). Οι ελεγχόμενες αναπνοές που εκτελούνται μέσα από τις προγεννητικές αναπνευστικές ασκήσεις γιόγκα, μπορεί να απελευθερώσουν ορμόνες που καθαρίζουν το σώμα από τις τοξίνες. Επιπλέον, η άριστη τεχνική αναπνοής μπορεί να εκπαιδεύσει το μυαλό ώστε να απελευθερωθεί από το στρες, το άγχος και το θυμό. Αυτό μπορεί να βοηθήσει τη μέλλουσα μητέρα να χαλαρώσει ετοιμάζοντας την καλύτερα για τον τοκετό. Η γιόγκα μπορεί να προετοιμάσει τους μύες του πυελικού εδάφους ώστε να γίνουν ισχυρότεροι και πιο ελαστικοί, συμβάλλοντας έτσι στην διευκόλυνση του τοκετού.
3. Πλεονεκτήματα για τη νέα μητέρα
Η συνεχής πρακτική της προγεννητικής γιόγκα μπορεί να μειώσει τις ραγάδες και να διευκολύνει τη νέα μητέρα να επιστρέψει πιο γρήγορα στο αρχικό σωματικό της βάρος, αφότου έχει γεννηθεί το μωρό. Συμβουλευτείτε το γιατρό σας πριν ξεκινήσετε μια ρουτίνα γιόγκα μετά τον τοκετό. Η γιόγκα συνήθως δεν συνιστάται έως έξι εβδομάδες μετά από μια φυσιολογική γέννα, και συνήθως περισσότερο μετά από μία καισαρική τομή.

Οφέλη για το έμβρυο
Φώτο: greylikesbaby
Εκτός από τα οφέλη για την μέλλουσα μητέρα, η γιόγκα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί να είναι επωφελής και για το αναπτυσσόμενο έμβρυο. Οι τεχνικές αναπνοής αυξάνουν το οξυγόνο σε ολόκληρο το σώμα, επιτρέποντας έτσι περισσότερο οξυγόνο στο αίμα του εμβρύου. Οι προγεννητικές κινήσεις γιόγκα βοηθούν τους μύες της μήτρας να στηρίξουν το χώρο του εμβρύου μέσα στη μήτρα, επιτρέποντας το έμβρυο να έχει τη μέγιστη δυνατότητα κίνησης. Η γιόγκα βοηθά επίσης στο να ηρεμήσει τη μέλλουσα μητέρα, το οποίο είναι μία επωφελής κατάσταση για το έμβρυο. Σε περιόδους στρες, το σώμα της μητέρας απελευθερώνει την ορμόνη κορτιζόλη, η οποία είναι επιζήμια για το έμβρυο, καθώς αυτές οι ορμόνες μπορούν επίσης να επηρεάσουν την ανάπτυξη του εμβρύου.

Info
Διάρκεια: Ένα μάθημα γιόγκα συνήθως διαρκεί 1,5 ώρα.
Tιμές: Tο κόστος κυμαίνεται από 10 έως 14 ευρώ το μάθημα. Tα περισσότερα όμως studio προτείνουν εναλλακτικά μηνιαία χρέωση, χωρίς περιορισμό όσον αφορά στη συχνότητα των μαθημάτων. Σε αυτή την περίπτωση, η τιμή συνήθως κυμαίνεται από 80 έως 100 ευρώ.


Η γιόγκα είναι ταξίδι που μπορεί να αλλάξει τη ροή των πραγμάτων
 και την ίδια την πορεία ζωής μας

Δεν υπάρχουν σχόλια: