Δευτέρα, 25 Φεβρουαρίου 2013

Ενίσχυση του ανοσοποιητικού των παιδιών



Φώτο: www.imommy.gr

Το ανοσοποιητικό είναι ένα από τα συστήματα του ανθρώπινου οργανισμού, υπεύθυνο για την παραγωγή ειδικών αμυντικών μηχανισμών κατά των νοσογόνων οργανισμών (π.χ. βακτήρια και ιούς). Χρησιμοποιεί λευκά αιμοσφαίρια που λέγονται λεμφοκύτταρα για την αναγνώριση της προσβολής από ξένα συστατικά, που βρίσκονται πάνω στα κύτταρα-εισβολείς. Έχει την ικανότητα να «απομνημονεύει» το παθογόνο κύτταρο που προκαλεί την ασθένεια.
Τα νεογέννητα «κουβαλούν» μαζί τους αντισώματα (τα οποία αναπτύσσουν διαμέσου του πλακούντα από τη μητέρα τους κατά τη διάρκεια της κύησης). Όταν, μάλιστα, κάποιο νεογέννητο θηλάζει, τότε συνεχίζει να παίρνει αντισώματα από τη μητέρα του μέσω του γάλακτος, τα οποία αποτελούν «ασπίδα» σε ιώσεις, αλλεργίες και αναιμία. Για να επωφεληθεί, όμως, το μωρό από το μητρικό γάλα, συνίσταται ο θηλασμός για ένα χρόνο. Αν αυτός δεν είναι εφικτός, τότε θα πρέπει να θηλάσετε το μωρό σας για τρεις με τέσσερις μήνες τουλάχιστον, ώστε να είστε σίγουρες ότι το γάλα σας θα το βοηθήσει να χτίσει ένα γερό αμυντικό σύστημα.
Τα παιδιά, παρουσιάζουν προβλήματα υγείας εξαιτίας του ανώριμου αμυντικού συστήματος του οργανισμού τους. Συνεπώς, ο οργανισμός τους δεν μπορεί να αντιμετωπίσει με αποτελεσματικότητα τα μικρόβια και τους ιούς, που «εισβάλλουν» σε αυτόν. Μην ξεχνάμε ότι τα παιδιά από πολύ μικρή ηλικία εκτίθενται καθημερινά, ιδιαίτερα εάν πηγαίνουν σε παιδικό σταθμό.
 
ΤΡΟΠΟΙ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ

1. ΙΣΟΡΡΟΠΗΜΕΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ
Φώτο: www.radiokalloni.gr
Αν και δεν υπάρχουν «μαγικές» τροφές που θα κάνουν το παιδί σας απροσπέλαστο στους μικροοργανισμούς, υπάρχουν ορισμένες πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά οι οποίες μπορούν να ενταχθούν σε μια ισορροπημένη διατροφή και να το βοηθήσουν.  
 

Βιταμίνη Α
 Προστατεύει την όραση του παιδιού, διατηρεί υγιή τα μαλλιά και το δέρμα του, εξασφαλίζει γερά δόντια και κόκαλα, ενώ βοηθά τον παιδικό οργανισμό να αντιμετωπίσει τις μολύνσεις. Επιπλέον, συμβάλλει στην ανάπτυξη και ανοσία του οργανισμού, ενώ έχει αντιοξειοδωτική δράση και μπλοκάρει τις ελεύθερες ρίζες, τους μεγάλους εχθρούς των κυττάρων.
Φυσικές πηγές Βιταμίνης Α  είναι: μοσχαρίσιο συκώτι, αυγά, σπανάκι, παντζάρια, πράσα, κολοκυθάκια, ντομάτα, πεπόνι, πορτοκαλί, κίτρινες και κόκκινες πιπεριές, δαμάσκηνο, ροδάκινο, βερίκοκο, αγγούρι, καρπούζι, ο κρόκος αυγού, γλυκοπατάτα, σπανάκι, καρότα, μοτσαρέλα.

Βιταμίνες συμπλέγματος Β

Το φυλλικο οξύ, η Β12 και η Β6 βοηθούν τόσο στην διατήρηση της ομαλής λειτουργιάς, της φυσικής όσο και επίκτητης ανοσίας. Φυσικές πηγές βιταμινών συμπλέγματος Β είναι : μοσχάρι, πέστροφα, δημητριακά, σολομός, μύδια αλλά και γάλα και γιαούρτι.

Βιταμίνη C
Η βιταμίνη C είναι ένας από τους καλύτερους συμμάχους του οργανισμού κατά των ιώσεων. Αδρανοποιεί τις ελεύθερες ρίζες, βοηθά στην απορρόφηση του σιδήρου και ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα του οργανισμού. Φυσικές πηγές βιταμίνης C είναι: κουνουπίδι, λάχανο, λαχανάκια Βρυξελλών, μήλα, πατάτες, γλυκοπατάτες, σύκα, μπρόκολο, πιπεριές, γκρέιπ φρούτ, σπανάκι, κολοκύθα, ντομάτες, παπάγια, πορτοκάλια, φράουλες και τα ακτινίδια. 

Βιταμίνη Ε
Η βιταμίνη Ε αποτελεί τον πρωταρχικό αντιοξειδωτικό παράγοντα του οργανισμού. Φυσικές πηγές βιταμίνης Ε είναι: ξηροί καρποί (κυρίως αμύγδαλα), γάλα και γαλακτοκομικά (όταν είναι χαμηλά λιπαρά η ποσότητα της βιταμίνης Ε μειώνεται μιας και είναι λιποδιαλυτή βιταμίνη), δημητριακά ολικής άλεσης, σπανάκι, ντομάτα, μάνγκο, παπάγια. Προσλαμβάνεται καλύτερα από ωμές πηγές της και όχι από κατεργασμένες.

Σίδηρος

Η ανεπάρκεια σιδήρου είναι η πιο ευρέως γνωστή ανεπάρκεια μετάλλου στον κόσμο και οι συνέπειες περιλαμβάνουν την αναιμία, εξασθενημένη απόδοση στην εργασία, την ανεπαρκή ανάπτυξη των παιδιών και μεγάλο παράγοντα κινδύνου για το εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα. Φυσικές πηγές σιδήρου είναι: τόνος, σολομός, γαρίδες, μοσχάρι, χοιρινό, συκώτι, κοτόπουλο, γαλοπούλα, όσπρια και λαχανικά όπως σπαράγγια, μπρόκολο.

Καροτενοειδή
Τα πιο γνωστά καροτενοειδή έχουν εξίσου ισχυρή αντιοξειδωτική δράση με τη βιταμίνη Α και προφυλάσσουν από τις ιώσεις και τις εκφυλιστικές παθήσεις.
Τα βρίσκουμε σε καρότα, ντομάτα, καρπούζι και γκρέιπφρουτ, λαχανάκια Βρυξελλών και σπαράγγια.

Χρώμιο
Τονώνει το ανοσοποιητικό σύστημα, διεγείρει το μεταβολισμό των υδατανθράκων, των πρωτεϊνών και των λιπιδίων και ρυθμίζει το σάκχαρο στο αίμα. Το βρίσκουμε σε καρύδια, φουντούκια, αχλάδι, ντομάτα, μανιτάρια, βρόμη, καλαμπόκι, κρέας, γαρίδες, στρείδια, μύδια.

 
Ψευδάργυρος
Ο ψευδάργυρος βοηθάει στην αποκατάσταση των πληγών και υποστηρίζει τη φυσιολογική ανάπτυξη κατά τη διάρκεια τη παιδικής και εφηβικής ηλικίας. Φυσικές πηγές ψευδαργύρου είναι: σπόροι από κολοκύθα, φυστίκια, τυρί, πατάτα, μοσχάρι, αρνί, στρείδια, μύδια, χοιρινό, γαλοπούλα γιαούρτι,  ψάρια, σολομός, αυγά, φασόλια, καρύδια και τα εμπλουτισμένα δημητριακά προγευμάτων.

 
Συμπερασματικά, η ισορροπημένη διατροφή που περιλαμβάνει ποικιλία τροφίμων από όλες τις κατηγορίες μπορεί να προσφέρει τα θρεπτικά συστατικά και την ενέργεια για την ομαλή ανάπτυξη και την διατήρηση της υγείας του παιδιού.
Μια μικρή αναφορά για το πώς ο οργανισμός ενός παιδιού μπορεί να ενισχύσει

το ανοσοποιητικό του σύστημα είναι:
  • Σαλάτα σε κάθε γεύμα (μαγειρεμένα λαχανικά η χορτόσουπα).
  • 2-4 φρούτα την ημέρα (ωμά, πολτοποιημένα,κομπόστα, στο φυσικό χυμό του).
  • 2-3 μερίδες γαλακτοκομικών προϊόντων (γάλα, γιαούρτι, τυρί, παγωτό).
  • 1-2 φορές την εβδομάδα όσπρια.
  • 2 φορές την εβδομάδα ψάρι.
  • 1-3 φορές την εβδομάδα κρέας ή κοτόπουλο.
  • 4-5 φορές την εβδομάδα αυγά.

2. ΕΜΒΟΛΙΑΣΜΟΣ

Φώτο: www.tlife.gr
Με τον εμβολιασμό εισάγεται στον οργανισμό ο ίδιος ο μολυσμένος μικροοργανισμός (ιός ή μικρόβιο) νεκρός ή εξασθενημένος ή το αντιγόνο (μέρος δηλαδή του μολυσμένου κυττάρου) του μικροοργανισμού. Έτσι, διεγείρεται ο οργανισμός και παράγει δικά του αντισώματα, τα οποία κατευθύνονται εναντίον του συγκεκριμένου μικροοργανισμού. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μελλοντικά και σε περίπτωση που προσπαθήσει ο συγκεκριμένος ιός ή βακτήριο να εισβάλει στον οργανισμό του παιδιού, τα αντισώματα, που ήδη υπάρχουν, να τον εξουδετερώσουν και το παιδί να μην αρρωστήσει. Για παράδειγμα, εάν εμβολιάσετε το παιδί σας με το εμβόλιο της πολιομυελίτιδας (λοίμωξη που μπορεί να προκαλέσει βλάβη στο νευρικό σύστημα του οργανισμού), ο εξασθενημένος ιός που υπάρχει στο εμβόλιο θα διεγείρει το αμυντικό σύστημα του παιδιού για να παράγει αντισώματα εναντίον του ιού. Έτσι, όταν το παιδί βρεθεί αντιμέτωπο με τον πραγματικό ιό που προκαλεί την ασθένεια, τότε τα αντισώματα που έχουν ήδη δημιουργηθεί θα την καταπολεμήσουν.
Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι υπάρχουν δύο είδη ανοσοποίησης, η ενεργητική και η παθητική. Συγκεκριμένα:
  • Στην ενεργητική ανοσοποίηση, χορηγούνται στον οργανισμό ζωντανοί (εξασθενημένοι) ή πλήρως εξασθενημένοι ιοί, για να παραχθούν από τον οργανισμό αντισώματα, ικανά να προστατεύσουν το παιδί σε περίπτωση που προσβληθεί από τον αντίστοιχο ιό.
  • Στην παθητική ανοσοποίηση χορηγούνται απευθείας αντισώματα.

Ανεξάρτητα από τους παραπάνω τρόπους ενίσχυσης, καλό είναι να τηρούνται και οι βασικοί κανόνες υγιεινής:
  • Δεν πλησιαζει κανείς άρρωστος το παιδί (αν είναι απαραίτητο του φοράμε μάσκα, του προτείνουμε να πλύνει τα χέρια του).
  • Αερίζουμε συχνά τους χώρους (τα παιδιά δεν αρρωσταίνουν από το κρύο αλλά από τους παθογόνους μικροοργανισμούς).
  • Μαθαινουμε το παιδί να πλένει τα χέρια του πολυ συχνά.
  • Πλένουμε τα χέρια μας (σε εξωτερικούς χώρους βοηθούν τα αντισηπτικά μαντηλάκια), καλύπτουμε το στόμα μας όταν φτερνιζόμαστε.                     
Φώτο: www.tovima.gr
Τέλος, οι έρευνες έχουν δείξει ότι η καλή ψυχολογική κατάσταση βοηθά το ανοσοποιητικό, ενώ αντίθετα ένας οργανισμός που βρίσκεται σε κατάσταση στρες έχει πεσμένες άμυνες. Γι' αυτό θεωρώ ότι τα παιδιά που  πηγαίνουν τακτικά στην παιδική χαρά έχουν καλύτερες άμυνες απέναντι στους ιούς από τα παιδιά που κρατιούνται κλεισμένα μέσα, για να τους αποφύγουν.

  
,www.imommy.gr,www.tanea.gr,www.vita.gr,ww.paidorama.com




Δεν υπάρχουν σχόλια: